Cliëntenrechten

Wat zijn je gegarandeerde rechten?

Het is steeds een lastige opdracht als je voor je problemen moet beroep doen op één of andere hulpverleningsinstantie, zeker wanneer men praat over een  residentiële opname.
Een opname in een voorziening Bijzondere Jeugdzorg brengt veel zorgen en ongerustheid met zich mee. Het is daarom goed dat je zicht hebt op je rechten als cliënt.  
Medewerkers van Luein worden geselecteerd en verder opgeleid tot de warme deskundige mensen die zij zijn, met alle respect tot deze rechten van de cliënt.

Enkele basisbeginselen

  1. ‘het beginsel van gelijkwaardigheid’, wat  inhoudt dat met iedereen op een evenwaardige manier wordt omgegaan
  2. ‘het ‘beginsel van waarachtigheid’ impliceert anderen de waarheid te vertellen
  3. ‘het beginsel dat alle levende wezens intrinsiek waardevol zijn’
  4. ‘het beginsel van zelfontwikkeling’ doet appél op het verhogen van de mentale en het fysieke en sociale welbevinden,
  5. ‘het beginsel van privacy’ impliceert eerbied voor de persoon en het goed van anderen
  6. ‘het beginsel van de emancipatie’ impliceert inspraak en een zo groot mogelijke zelfstandigheid in het beslissen over de aard van zijn engagement in de samenleving
  7. ‘het beginsel van de solidariteit’ impliceert het actief opkomen voor anderen hun rechten en hun welzijn.

Rechten van ouders

Als ouder of voorname context wordt u ‘vol’ betrokken in de hulpverlening, met respect voor uw plaats als ouder en uw rechten als ouder. U krijgt als ouder een duidelijke stem, zowel in de hulpverlening van uw dochter als in de organisatie van deze hulpverlening.

Wekelijkse gezinsgesprekken hebben niet enkel tot doel info te vergaren, maar hebben ook de bedoeling om u als cliënt blijvend te betrekken en op de hoogte te houden over het welzijn van uw dochter.

Inspraak en inzage in de adviesvorming omtrent de jongere, de mogelijkheid tot het invullen van een tevredenheidmeting, de mogelijkheid tot het uiten van een ‘officiële‘ klacht zijn maar enkele voorbeelden van hoe wij uw rechten als cliënt willen waarderen. 

We verduidelijken de rechten van u en uw dochter die het Decreet Rechtspositie Minderjarigen heeft bepaald in een brochure DRM, geschreven vanuit het standpunt van de ouders.  U kunt deze brochure hier downloaden: Brochure Decreet Rechtspositie gericht naar de ouders

Rechten van de minderjarige

Voor de jongere is er het decreet ‘Rechtspositie van minderjarigen in de integrale Jeugdhulp’ welke wij hebben getracht te vertalen en integreren naar en in ons centrum.

Dit decreet somt de 11 rechten concreet op voor jou.

  1. Als je hulp vraagt aan Luein moeten we je helpen als dat kan of doorverwijzen naar iemand die je wel kan helpen.
  2. Je hebt recht op eerlijke en duidelijke informatie.
  3. Je mag zelf beslissen over de hulp die je krijgt of de hulp die we voorstellen.
  4. Je hebt recht op bezoek van en contact met je ouders.
  5. Je hebt inspraak; d.w.z. dat je mag meepraten en meebeslissen.
  6. Je hebt recht om bepaalde delen van je dossier in te kijken.
  7. Je hebt recht op een bijstandspersoon. Iemand die jij vertrouwt en ook beroepsgeheim heeft.
  8. Je hebt recht op privacy. Je dagboek, brieven, sms’jes, e-mail,… zijn privé!
  9. Je krijgt elke woensdag zakgeld.
  10. Je hebt recht op een goede behandeling.
  11. Je hebt recht om te klagen.

We hebben een korte brochure over het Decreet Rechtspositie Minderjarigen geschreven vanuit het standpunt van de jongeren.  U kunt deze brochure hier downloaden: Brochure Decreet Rechtspositie gericht naar de jongeren